Hva er Nintendo eShop?
- Fra hvilke konsoller kan jeg besøke Nintendo eShop? Du kan besøke Nintendo eShop via Nintendo Switch, Wii U og konsollene i Nintendo 3DS-familien. Instruksjoner om hvordan du får tilgang til Nintendo eShop finner du i manualen som fulgte med konsollen din.
- Hvordan vet jeg om et spill er bra eller dårlig?
Som regel vil det finnes en trailer til spillet, og alle som har spilt spillet i minst én time kan dessuten anmelde det. Hvert spill viser hvor mange brukere som har satt karakter samt gjennomsnittskarakteren. På denne måten får du lett et inntrykk av kvaliteten på spillet. Men til syvende og sist handler det selvsagt om hva du selv synes, så sjekk gjerne om det finnes en gratis demoversjon* av spillet som du kan laste ned og teste.
*En demo er en utvalgt del av spillet som du får prøve gratis.
- Kan jeg sette min egen karakter?
Ja, selvsagt! Men husk at du må ha spilt spillet i minst én time før du kan gjøre det.
- Hvordan kjøper jeg saker i Nintendo eShop?
For å kunne kjøpe spill og programmer i Nintendo eShop må du fylle på Nintendo eShop-saldoen din med enten et bankkort (VISA eller MasterCard fungerer, men husk at en voksen person må fylle inn informasjonen) eller gjennom å fylle inn en aktiveringskode som du finner på et Nintendo eShop-kort. Nintendo eShop-kort får du kjøpt i utvalgte spill-, service- og matvarebutikker.
Vil informasjon om bankkortet mitt bli lagret?
Du velger selv om du vil at informasjon om bankkortet ditt skal lagres eller ikke. Ofte vil man lagre slike opplysninger av praktiske hensyn, slik at man slipper å fylle inn informasjonen på nytt hver gang. Derimot må du, av sikkerhetsmessige grunner, angi kortet CSV-kode hver gang.
- Jeg har en nedlastingskode, men hvordan bruker jeg den?
- Start ”Nintendo eShop”
- Pek på ruten hvor det står ”Enter Download Code”
- Bruk pekeskjermen til å fylle inn nedlastingskoden din og trykk på ”ok”
- Hvor mye minne må jeg ha på konsollen for å spille ulike spill?
Det varierer kraftig fra spill til spill og fra konsoll til konsoll. Spill til Nintendo Switch er for eksempel oftest større enn tidligere spill til Wii U/Nintendo 3DS. Visse spill tar bare opp noen få MB, mens andre krever mange GB. Du må ha tilstrekkelig med plass på konsollminnet for å kunne laste ned et spill. Om du ikke har nok minne må du slette programvare som du ikke bruker så ofte (du kan laste ned spill du har kjøpt igjen uten at det koster deg noe*).
* *Dette gjelder så lenge du har Nintendo eShop-kontoen din. Om du sletter kontoen din så er alle nedlastbare spill borte for alltid.
Feilsøking
- Når jeg skal se på trailere står filmen bare og laster, eller så spilles litt av gangen før den begynner å laste igjen?
Det kan hende at det er mye trafikk i Nintendo eShop for øyeblikket eller at bredbåndet ditt har lav hastighet. På Wii U kan du gå inn under «Menu» og siden «Settings/Other» for å endre videokvaliteten («Video Quality»). Velger du lav kvalitet (Low) kommer filmene til å spilles lettere av.
- Hva gjør jeg for å aktivere et spill fra et kodekort?
Begynn med å gå til denne nettsiden for å skape en konto: https://my.nintendo.com/. Husk at barn kan trenge tillatelse fra foreldre (eller en verge) for å kjøpe eller laste ned spill. Minst en voksen person i familien bør derfor også opprette en konto. Logg inn på kontoen på konsollen din og velg Redeem Code i Nintendo eShop.
- Jeg prøvde å kjøpe et spill i Nintendo eShop, men kjøpet ble avbrutt og pengene ble trukket likevel?
Om et kjøp i Nintendo eShop avbrytes i siste sekund, og du ikke har kunnet laste ned det du forsøkte å kjøpe, så har pengene mest sannsynlig ikke blitt trukket fra kontoen din. Bankene registrerer vanligvis at et kjøp påbegynnes og reserverer derfor det aktuelle beløpet i påvente av at kjøpet skal fullføres. Når det har gått et par dager uten at Nintendo har dratt pengene avbryter banken reservasjonen og pengene vil bli ført tilbake til kontoen din. Vent derfor noen dager med å kontakte serviceavdelingen vår om du ikke har fått tilbake pengene øyeblikkelig. Du kan også kontakte banken din for å bekrefte dette.
- Jeg vil heve et kjøp i Nintendo eShop fordi jeg ikke er fornøyd med spillet. Hvordan gjør jeg det?
Når du gjennomfører et kjøp i Nintendo eShop må du godkjenne følgende vilkår før kjøpet gjennomføres:
”I consent that Nintendo begins with the performance of its obligations before the cancellation period ends. I acknowledge that I therefore lose my right to cancel”
Dette betyr at angreretten ikke gjelder. Vi kan imidlertid hjelpe deg om du anser at produktet du har kjøpt er defekt, men da trenger vi en detaljert beskrivelse av feilen. Kontakt serviceavdelingen vår på den e-postadressen som er knyttet til din Nintendo Account og legg gjerne ved kvitteringen på kjøpet. - Kan jeg flytte et spill jeg har kjøpt digitalt fra en Nintendo Account til en annen?
Nei.
- Kan jeg selge eller overlate min Nintendo Account til noen andre om jeg for eksempel selger konsollen min?
Nei.
- Jeg får feilkode når jeg prøver å starte et digitalt spill på konsollen. Det står noe om at kontoen ikke lenger er aktiv. Hva betyr det?
For å kunne spille et nedlastet spill må kontoen som kjøpte/lastet ned spillet være innlogget og aktiv på konsollen. Du kan kontrollere at kontoen er aktiv ved å gå inn på profilen din på Nintendo eShop.
- Jeg har kjøpt et Nintendo eShop-kort med penger/spill, men koden fungerer ikke?
Kontroller at kodekortet er gyldig i den regionen som din Nintendo Account er innstilt til. Du kan for eksempel ikke sette inn euro på en konto med norske kroner som valuta. Du kan
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. oss et bilde på koden samt feilkoden som du får opp i Nintendo eShop, så vil vi ta en titt på hva problemet kan være.